HVA KAN JEG GJØRE OM JEG ER UENIG MED FORSIKRINGSSELSKAPET OM VERDIEN PÅ KJØRETØYET ELLER BÅTEN?

Det forsikringsoppgjøret du får etter skade på kjøretøy eller båt, blir ofte basert på vurderinger fra takstmenn. Det er forsikringsselskapet som innhenter takstrapport. Imidlertid kan det hende at du er uenig i den vurderingen forsikringsselskapet gjør av hva det vil koste å reparere skaden.

 

Om du er uenig med forsikringsselskapet om takseringen, bør du først klage. Mange forsikringsselskaper har et eget internt klageorgan hvor en ny saksbehandler ser på saken.

 

Alternativt kan du hente inn en ny takstrapport fra en uavhengig takstmann. I utgangspunktet må du betale slik takstmann selv, men du kan få dekket dette gjennom rettshjelpsforsikringen om det foreligger «tvist» med forsikringsselskapet.

 

Du kan også kreve forsikringsskjønn. Forsikringsskjønn innebærer at det blir oppnevnt to uavhengige fagpersoner – én som du velger, og én som forsikringsselskapet velger – til å vurdere skaden. Ved forsikringsskjønn er det viktig å merke seg to ting:

 

• Om du krever forsikringsskjønn, må du betale halvparten av utgiftene.
• Forsikringsskjønnet er bindende. Forsikringsselskapet må altså legge til grunn det skjønnsmennene kommer frem til, og du må akseptere resultatet.

 

Om du fortsatt ikke er enig med forsikringsselskapet, kan du i noen svært få tilfeller tas til domstolene som en siste utvei. Selve verdsettelsen vil imidlertid ikke kunne overprøves. De mest aktuelle tilfeller å angripe vil være der det er feil ved den underliggende faktiske beskrivelse, eksempelvis at et rom er utelatt, materialkvaliteten ikke stemmer osv.
error: Content is protected !!