TANNSKADER

Ved behandling av tenner kan det oppstå skader. Disse kan ofte repareres, men tannbehandling er generelt meget kostbart. Ordningen med pasientskadeerstatning dekker også tannskader, både ved behandling hos private og offentlige klinikker. Det er Norsk Pasientskadeerstatning som behandler søknader om pasientskadeerstatning.
 
Typiske tannskader er ufullstendig rotfylling, skade på andre tenner enn den/de som er behandlet, manglende oppfølging av medisinske funn, eksempelvis på tannsykdom, eller mangelfull utredning. Man kan også oppleve at behandlingen er feil i den forstand at det ikke var grunnlag for behandlingen. Det typiske eksempelet er at det blir trukket en tann som det ikke var nødvendig å trekke.
 

 

Ved tannskader gjelder det samme utgangspunktet som for andre pasientskader:
1. Det må foreligge en svikt ved ytelsen av helsehjelp
2. Det økonomiske tapet må være på over 10.000 kroner

 

 

Svikt ved ytelsen av helsehjelp
For at man skal ha krav på erstatning etter en påført tannskade er hovedregelen at det må foreligge svikt ved ytelsen av helsehjelp. At det foreligger svikt ved ytelsen innebærer at behandlingen ikke har vært i tråd med gjeldende retningslinjer og alminnelig god praksis.

 

Når Norsk pasientskadeerstatning skal vurdere om behandlingen har vært i tråd med gjeldende retningslinjer og alminnelig god praksis rådfører de seg stort sett med andre tannleger og spesialiser enn den som gjennomførte behandlingen.

 

 

Det økonomiske tapet må være på over 10.000 kroner
Norsk Pasientskadeerstatning setter som krav for erstatning at det økonomiske tapet må være på over 10.000 kroner. Dette gir seg utslag i at mange ikke får erstatning etter påførte tannskader fordi skaden kan repareres. Dersom behandlingen som påførte tannskaden for eksempel kostet 4.000 kroner, og en annen behandler tok 4.000 kroner for å reparerer skaden, har man altså ikke krav på erstatning fordi behandlingen til sammen har kostet 8.000 kroner. Men dersom skaden er vedvarende er det større sannsynlighet for at det økonomiske tapet overstiger minimumsbeløpet på 10.000 kroner.

 

 

Klage til tannlegeforeningens lokale klagenemnd
Dersom man har blitt påført en tannskade kan man ta kontakt med tannlegen. Tannlegen og pasienten kan komme frem til en enighet om at skaden blir rettet opp eller at man får prisavslag.

 

Men det er ikke alltid man kommer til enighet. Man kan som nevnt ovenfor sende saken til Norsk pasientskadeerstatning, men det er også en mulighet å klage på tannbehandlingen til den lokale klagenemnden i Tannlegeforeningen. De tar stilling til behandlingen og kan bestemme at prisen skal tilbakebetales eller nedsettes, at tannlegen pålegges å reparere skaden eller muligheten for å fremsette et erstatningskrav.
error: Content is protected !!