HVA SKAL TIL FOR AT HELSEPERSONELLET BLIR ANSVARLIGE?

Det følger av pasientskadeloven § 2at den skadelidte har krav på erstatning dersom skaden skyldes svikt ved ytelsen av helsehjelp. Svikt ved ytelsen av helsehjelp kan for eksempel innebære feil behandling eller forsinket behandling og/eller diagnose.

 

Når foreligger «svikt» i behandlingen?
Ved vurderingen av om det foreligger svikt ved ytelsen av helsehjelp er det avgjørende om behandlingen har skjedd etter gjeldende retningslinjer og praksis. Det gjelder ulike retningslinjer og praksis for ulikt helsepersonell. Det kan derfor ikke stilles de samme krav til en allmennlege om kunnskapen rundt nerveskader som hos en nevrolog.

 

Da det medisinske fag og den medisinske forskning stadig er i utvikling medfører det at det også stadig tilkommer ny kunnskap. En pasient skal kunne forvente at helsetjenesten har den kunnskapen som foreligger på det aktuelle tidspunktet. Det innebærer også at det er kunnskapen på behandlingstidspunktet som skal legges til grunn, selv om det senere har tilkommet ny og bedre kunnskap.

 

 

Feil behandling
At det har skjedd en feil i behandlingen av en sykdom eller skade er den vanligste årsaken til pasientskader.
Å bli utsatt for feil behandling kan for eksempel være at det har skjedd en feil under operasjonen, at man har fått feil medisin eller at en operasjon fører til senere komplikasjoner.

 

Man har som nevnt krav på at behandlingen skal skje i tråd med gjeldende retningslinjer og alminnelig god praksis. Det er spesialister som vurderer hvor vidt dette er tilfellet i den konkrete saken eller ikke.

 

 

Forsinket diagnose og/eller behandling
Dersom man oppsøker lege skal legen vurdere de aktuelle plager og eventuelt henvise til spesialist. Om det ikke gjøres kan det være tale om forsinket diagnose. Forsinket diagnose medfører ofte forsinket behandling. Behandlingen blir ikke satt i gang, og sykdommen kan derfor utvikle seg lenger og bli mer omfattende enn om diagnosen og behandlingen hadde startet tidligere.

 

Selv om det ikke kan stilles de samme krav til en allmennlege om alle type sykdommer som for de enkelte spesialister, må det kunne forventes at en allmennlege har kunnskap om ulike symptomer og vet når han/hun skal henvise pasienten til en spesialist for videre utredning. Dersom dette ikke skjer kan det medføre forsinket diagnose og/eller behandling.

 

Mange symptomer er ikke klare og indikerer ikke alltid en spesifikk sykdom. Dette er også noe av det som gjør at folk får forsinkede diagnoser og behandlinger. Fastlegen skal vurdere symptomene konkret og med bakgrunn i god medisinsk kunnskap. Kunnskap om pasientens sykehistorie, samt eventuelle familiesykdommer skal legges til grunn i vurderingen.

 

Dersom legen mener symptomene må utredes videre skal han/hun henvise til spesialist. Hos spesialisten kan det kreves høyere grad av kunnskap om dine plager.

 

Om fastlegen ikke har henvist i tide til spesialist eller spesialisthelsetjenesten ikke har foretatt utredning i tide, kan det foreligge forsinket diagnose som gir rett til erstatning. Det er en spesialist som vurderer hvor vidt det på et tidligere tidspunkt burde ha vært henvist eller utredet nærmere. Det tas særlig utgangspunkt i om symptomene tilsa pasienten skulle vært henvist/nærmere utredet.
error: Content is protected !!