HUSKELISTE FOR SKJEMAER – HVILKE SKJEMAER MÅ JEG FYLLE UT NÅR JEG ER BLITT SKADET?

Når du blir skadet, er det viktig å si fra til både NAV og eventuelle forsikringsselskaper så raskt som mulig. Som regel er det lettere å dokumentere forhold tidlig i prosessen enn senere, og i tillegg sikrer du at erstatningen ikke blir tapt på grunn av foreldelse. Nedenfor følger en anbefalt «huskeliste» for skademeldinger: (se også huskeliste ved personskade)

HUSKELISTE

 

1. Send skademelding til forsikringsselskaper selv om varig skade ikke er avklart
Si fra til ansvarsselskapet (om det fins) og ulykkes- og uføreforsikringer. Undersøk også om du har private forsikringer eller forsikringer gjennom egen eller ektefelles arbeidsgiver eller fagforening.

 

2.  Send skademelding til NAV
Selv om det i utgangspunktet er arbeidsgiveren din som skal sende skademelding til NAV, blir det ofte ikke gjort. Du som er skadet, bør derfor sørge for dette selv (se folketrygdloven § 13-14). Du bør samtidig be NAV om en oversikt over alle tenkelige hvilke rettigheter du kan ha på grunn av skaden.

 

3. Send skademelding til Arbeidstilsynet
Arbeidsgiver og/eller lege har i utgangspunktet meldeplikt, men ofte blir dette oversett. Du er derfor tjent med å følge opp dette selv (se arbeidsmiljøloven § 5-2 om arbeidsgivers varslings- og meldeplikt og § 5-3 om leges meldeplikt).
error: Content is protected !!